Het is de favoriete uitspraak van Kolonel John ‘Hannibal’ Smith van The A-Team. Als sigaarrokende leider van het team is John het brein achter alle plannen. Curator en advocaat Floris Dix is het brein achter de doorstart van vele faillissementen. In zijn ‘plan’ maakt hij vaak gebruik van de CuratorenPolis van Mutsaerts. Samen met Dix duiken we in de wereld van Insolventierecht en het verzekeren van de boedel.

Ook voor Floris Dix geldt: “I love it when a plan comes together.” Dix startte met Jaap van der Meer en Suzan Winkels-Koerselman in 2009 het kantoor Turnaround Advocaten. Ze zijn inmiddels uitgegroeid tot middelgroot kantoor gespecialiseerd in faillissements- en ondernemingsrecht. Dix: “Na mijn studie economie aan de Universiteit van Tilburg had ik het gevoel dat ik nog niet klaar was. Ik wilde toch écht meester worden.” Na zijn tweede studie rechten ging Dix aan de slag bij AKD en via de sectie Mergers & Acquisitions kwam hij in contact met Insolventierecht. Na anderhalf jaar maakte hij de overstap en werd aspirant curator.

De bijnaam ‘Hannibal’ kreeg Kolonel John niet voor niets. Als strateeg maakte hij telkens weer een briljant plan om de missie tot een succesvol einde te brengen. Dezelfde taak heb je ook als curator. Regelmatig kom je als curator binnen in een brandend huis. “In een recent retail faillissement waren ik en mijn medecurator in de eerste week alleen maar bezig met het open houden van alle winkels. Is het kassasysteem en de website nog in de lucht? Wat hebben we nog op voorraad en willen leveranciers nog leveren? Zijn alle medewerkers, panden en voorraden verzekerd?” Vragen waar Dix snel een antwoord op wil: “Tijd heb je niet - de tent staat in brand - je moet snel schakelen.”

Of het vastgoed of een bedrijf met 500 man personeel betreft, verzekeringen zijn volgens Dix onmisbaar. “Wanneer de risico’s groot zijn – bijvoorbeeld bij fysieke beroepen - moet ik zeker weten dat er dekking is. Als er iets mis gaat, dan kan ik in privé aansprakelijk worden gesteld,” zegt Dix. Dit gebeurt steeds vaker. “Mensen worden mondiger, curatoren moeten steeds meer kunnen en schuldeisers of kandidaat-kopers weten de weg naar de rechtbank beter te vinden.” In feite heeft een curator twee strategieën: het werk staken of zo snel mogelijk verzekeren.

Volgens Dix geeft het continueren van de bestaande verzekeringen vaak problemen. “Een tussenpersoon werkt niet mee of het kost teveel tijd. Maar ook verzekeraars willen vaak een failliet bedrijf niet verzekeren of je dient eerst alle openstaande premies te voldoen,” schetst Dix. In 2005 ging hij in gesprek met Mutsaerts om te kijken of er echt geen andere mogelijkheid bestond. Mutsaerts ontwikkelde daarom de CuratorenPolis – een uitgebreide brand- en aansprakelijkheidsverzekering voor de failliete boedel – en hier maakt hij nu geregeld gebruik van. Het feit dat er een verzekering bestaat voor curatoren geeft volgens Dix rust. “Weer één ding minder om je zorgen over te maken. Scheelt weer als je niet de administratie in hoeft te duiken en met een telefoontje naar Mutsaerts alles netjes kunt regelen.”

"Recht en economie komen in mijn vak mooi samen en dat praktische trekt me enorm,” vertelt Dix. Iedere curator heeft zijn eigen expertise en dit wordt door de jaren heen door een rechtbank opgemerkt. Dix: “Ik ben praktisch, wil snel doorstarten en kijk ook naar de economische of projectmatige kant. In een zaak zijn er veel verschillende belangen en partijen, toch wil ik focus houden op doorstarten. Mijn energie haal ik uit iets positiefs betekenen voor de organisatie en medewerkers.”

De organisatie draaiende houden is volgens Dix het belangrijkste. Werken tot in de diepe uurtjes is dan ook geen uitzondering. “Juist rond middernacht vond ik bijvoorbeeld bij het betreffende retail faillissement de tijd om alle medewerkers een update te geven. Iedereen aangesloten houden en motiveren die eerste zes weken was essentieel. Ondanks ontslag moeten mensen doorwerken en alles geven om een doorstart te realiseren.’ Dix vertelt dat hij een zaak succesvol vindt als er na zijn werk tevredenheid heerst onder alle partijen, na een traject dat eigenlijk nooit leuk is. “En dan bedoel ik niet alleen medewerkers en bestuurders, maar ook schuldeisers moeten er een goed gevoel aan over houden.”

De CuratorenPolis is volgens Dix een perfect product voor curatoren, hoewel nog lang niet bij iedereen bekend. “Wat mij betreft heeft ieder zorgvuldig handelend curator geen excuus meer om de boedel niet te verzekeren. Sinds deze verzekering bestaat, beslis ik vaker dat ik de onderneming draaiende houd. De kosten zijn relatief laag als je kijkt naar wat je er allemaal mee kan regelen. Ik merk nu dat ik bij een aantal dossiers de Curatorenpolis heel snel af heb kunnen sluiten. Collega’s zien dat het een mooi product is. Uiteindelijk wil je als curator zekerheid hebben en zo snel mogelijk kandidaat-kopers vinden. Dat is mijn passie: de brand blussen, zaken op orde stellen en als het kan een doorstart maken met een nieuwe eigenaar. ‘I love it when a plan comes together!


Bron: Nieuwsbrief Advocatie: http://bit.ly/Advocatie